Zal ik me specialiseren?

Uw SEO-specialist. Voor al uw technische teksten. Creatieve copywriter. Elke keer als ik tekstschrijvers zie die zich profileren met een duidelijke niche, hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘wie kiest wordt gekozen’. Het zijn woorden van marketinggoeroes waardoor ik me afvraag: zal ik toch een specialisatie kiezen? Of blijf ik generalist?

Zou ik me voortaan willen richten op een afgebakende doelgroep?
Of me willen specialiseren in een tekstgenre?
Is een bepaald vakgebied mijn niche?

Rode draad

Of blijf ik schrijven voor de gevarieerde groep klanten die graag met mij samenwerken, en met wie ik plezierige contacten onderhoud? Op zoek naar mijn eigen rode draad loop ik mijn werk van de afgelopen maanden na.

Ik schrijf regelmatig voor Wageningen University & Research, de universiteit waar ik zelf gestudeerd heb. De ene keer een artikel voor een vakblad, de andere keer een persbericht. Heerlijk vind ik dat, me verdiepen in nieuwe ontwikkelingen zoals insecten als eiwitbron of de mogelijkheden voor hogedruksterilisatie van levensmiddelen.

Afwisseling

Toch zou ik niet alleen dit soort kennisintensieve teksten willen schrijven. Ze vragen veel ‘hoofdruimte’. Alle technische details moeten kloppen en tegelijkertijd wil de lezer een lekker leesbaar verhaal met een heldere structuur. En wetenschappers zijn – terecht – heel kritisch op de inhoud.

Ik vind het dan heerlijk om ter afwisseling meer commerciële teksten te schrijven voor bedrijven waarmee ik vaak al jarenlang samenwerk. Ze krijgen klantvriendelijke verhalen met aantrekkelijke koppen, en ik denk met ze mee over blogonderwerpen of een vakbladartikel. Door onze lange relatie en onze regelmatige gesprekken weet ik steeds beter wat er bij hen speelt. Soms ontdek ik informatie die interessant is voor hun klanten, terwijl ze dat zelf te vanzelfsprekend vinden om te benoemen.

Ook hier zet ik al mijn expertise in, maar het is anders. Ik denk meer mee in de breedte. Bovendien voelt de materie ‘lichter’ dan de wetenschappelijke verhalen.

Training

Naast mijn werk voor trouwe klanten krijg ik ook regelmatig een spontane aanvraag, vaak van iemand die viavia van mij heeft gehoord. Zo ben ik aan leuke schrijfopdrachten gekomen als een pitch voor een bedrijf in de medische sector en een serie interviews met innovatieve tuinders.

En dan geef ik ook zakelijke schrijftraining, en cursussen levensverhalen schrijven aan particulieren. Dat laatste lijkt misschien heel wat anders. Toch gaat het ook hier om het ontdekken van de kern en het vinden van een goede verhaalvorm. En niet te vergeten om het persoonlijk contact.

Goed contact

Als ik kijk naar mijn verschillende schrijfprojecten, realiseer ik me wat mijn rode draad is: Een goede relatie met mijn klanten, ongeacht hun achtergrond. Verder hou ik van afwisseling in tekstgenres, dat houdt me scherp en geeft me energie. Andere tekstschrijvers worden juist blij van een vakgebied, een doelgroep of tekstgenre, en dat is helemaal prima.

Specialist of generalist, volgens mij is er ruimte voor allebei. Als je goed contact hebt met je klanten, maakt het niet uit.

Ik blijf gewoon generalist. En jij?

Eerder verschenen op de site van Tekstnet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *