Mijn 5 gouden schrijftips
Op een zonnige dag in april zaten we rond de tafel, de wetenschapper en ik. Het was de laatste bijeenkomst van zijn schrijfcoaching. Hij had veel geleerd, bijvoorbeeld hoe hij zijn verhaal beter op zijn doelgroep kon afstemmen. Aan het eind had hij nog 2 vragen aan mij: Welke schrijftips hebben jou als tekstschrijver het meest geholpen? En waarom? Lees verder
Zal ik me specialiseren?
Uw SEO-specialist. Voor al uw technische teksten. Creatieve copywriter. Elke keer als ik tekstschrijvers zie die zich profileren met een duidelijke niche, hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘wie kiest wordt gekozen’. Het zijn woorden van marketinggoeroes waardoor ik me afvraag: zal ik toch een specialisatie kiezen? Of blijf ik generalist? Lees verder
Huizenblogs
Voor Makelaarsland schrijf ik blogs over de verkoop van ons huis.
Je kunt ze hier lezen:
Kijkers in alle soorten en maten
Inmiddels is ons huis verkocht, dat betekent dat de serie blogs voor Makelaarsland is afgelopen.
Brandstof voor de tekstschrijver
Als tekstschrijver schrijf ik zakelijke teksten in opdracht. Ik hou van mijn werk, maar soms heb ik genoeg van informatieve artikelen, persberichten en webteksten. Welke brandstof geeft me dan nieuwe energie? Lees verder
Klopt het?
Pling! Daar komt de mail van mijn interview-kandidaat binnen. Hoe reageert hij op mijn uitgewerkte tekst? Meestal hoef ik weinig aan te passen, maar soms voegen geïnterviewden hele alinea’s toe. Hoe zorg ik als tekstschrijver dan voor een goed verhaal én een tevreden geïnterviewde? Lees verder
Thee
De term ‘soggen’ was volgens mij nog niet uitgevonden in de jaren ’80, maar studieontwijkend gedrag bestond natuurlijk wel. Ik kan me nog precies herinneren hoe ik mijn dagen in de tentamenperiode indeelde. Bijzonder eigenlijk, want de inhoud van de meeste vakken ben ik vergeten. Lees verder
Lees!
Schrijf eens wat anders!
Er was eens…. Bij deze paar woorden weet je meteen dat er een sprookje volgt. Er is een held met een opdracht, hij of zij gaat op stap, en na een aantal avonturen loopt het verhaal goed af.
Beschrijf details
Of je nu voor jezelf schrijft of voor je bedrijf, je verhaal wordt levendiger als je details vertelt in je verhaal. Schrijf zo dat een lezer zich een voorstelling kan maken van de situatie die je beschrijft, dan trek je hem als het ware je verhaal in.
Hou je het algemeen en abstract, dan haakt een lezer snel af. Dan blijft je tekst ergens in de lucht hangen.