Ik help je met je teksten

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Beschrijf details

aardbeiOf je nu voor jezelf schrijft of voor je bedrijf, je verhaal wordt levendiger als je details vertelt in je verhaal. Schrijf zo dat een lezer zich een voorstelling kan maken van de situatie die je beschrijft, dan trek je hem als het ware je verhaal in.

Hou je het algemeen en abstract, dan haakt een lezer snel af. Dan blijft je tekst ergens in de lucht hangen.

Een voorbeeld: de 2 alinea’s hierboven zijn abstract. Misschien heb je wel een idee wat ik bedoel, maar hoe precies?

Hoe het anders kan: in de introductie van mijn nieuwsbrief van mei vertel ik over mijn verlangen naar de zomer. Tot daar is het abstract. Daarna vertel ik waarnaar ik echt verlang: naar de zon die mijn benen bruint en de aardbeien rood kleurt, die zorgt voor een ontspannen gevoel en die maakt dat we buiten kunnen eten.

Dan beschrijf ik details die voor mij bij de zomer horen. Op dat moment ontstaat er een beeld in je hoofd. Je ziet me als het ware voor je, in korte broek in de moestuin, of met een zomerjurk op een luie stoel. Die details heb ik je nog niet verklapt, dus dat weet je niet 😉

Je hoeft natuurlijk ook niet alles te vertellen, kies een paar bijzonderheden die voor jou van belang zijn.

Dat is ook een belangrijk aspect van details: je ontdekt wat voor de schrijver van belang is. Zo leer je de schrijver – en bij een zakelijke tekst zijn product of dienst – beter kennen. Door details wordt een saaie tekst een persoonlijk verhaal. Dat spreekt tot de verbeelding.

Kijk eens naar een van de teksten die je laatst hebt geschreven. Met welke details zou het verhaal beter worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *